Rehabilitacja sportowa w Krakowie

Zapraszamy do Sport-Med Kraków - kliknij tutaj lub zadzwoń tel.: 501224884.

Spis treści:

 
 
 

Urazy są nieodłącznym elementem sportu, zwłaszcza sportu wyczynowego. Istnieje kilka czynników, które wpływają na taki stan rzeczy. Jednym z nich jest zwiększanie obciążeń treningowych, które nie zawsze idzie w parze ze zwiększeniem okresu odpoczynku i regeneracji. Osłabiony organizm jest bardziej podatny na uszkodzenia, niemające konkretnej przyczyny, ale będące zwyczajnym „zużyciem” narządu ruchu. W tym miejscu warto również zaznaczyć, iż amatorskie uprawianie sportu niesie ze sobą pewne ryzyko związane z wystąpieniem urazu.

reh_sport_1.jpg

1. Główne przyczyny występowania urazów w sporcie

Pomijając dyscypliny wysokiego ryzyka, takie jak np. wspinaczka, jeździectwo, rugby, piłka nożna, sporty kontaktowe i inne, najczęstszą przyczyną urazów jest niewytrenowanie lub przetrenowanie. Pierwszy przypadek dotyczy osób zaczynających przygodę ze sportem, które często swoją ambicją usiłują nadrabiać braki w sile, szybkości i wytrzymałości, a przede wszystkim w precyzji ruchu. U tych osób, w krótkim czasie od rozpoczęcia jakiejkolwiek aktywności, może dojść do wystąpienia urazu, który zmusi ich do całkowitego zaniechania aktywności.

W drugim przypadku, mamy do czynienia z uszkodzeniami przewlekłymi, które rozwijają się skrycie, często miesiącami, a nawet latami. Do tego typu uszkodzeń najczęściej dochodzi w następstwie tzw. zespołu zużycia (sumowanie się mikrourazów), czy po prostu nieprawidłowego i szkodliwego eksploatowania narządu ruchu. Bardzo często wszelkie lekceważone oraz nieleczone urazy doprowadzają do takiego stanu. Dlatego też, nawet w świecie sportu, powinniśmy zastanowić się, czy powiedzenie „No pain, no gain” jest rzeczywiście uzasadnione?

reh_sport_2.jpg

2. Lepiej zapobiegać niż leczyć – prewencja urazów w sporcie

Doświadczeni sportowcy bardzo często potrafią sami odróżnić „dobry ból” spowodowany zmęczeniem po treningu od „złego bólu”, który jest sygnałem ostrzegawczym. Istnieje kilka alarmujących objawów, których szybkie wykrycie pozwoli nam uniknąć niepotrzebnych urazów. Pierwszym z nich jest pojawianie się bólu podczas wysiłku oraz nasilenie dolegliwości bezpośrednio po.

Dodatkowo, niepokojącym objawem jest zwiększenie napięcia mięśni w danej okolicy, co może również wpływać na zmniejszenie zakresu ruchomości danego stawu, ale również skutkować wzmożoną tkliwością tego miejsca w trakcie palpacji.

Obrzęk, zaczerwienienie i/lub podwyższona temperatura w danym miejscu świadczą o pojawieniu się stanu zapalnego, co jest sygnałem do bezwzględnego zaprzestania treningu.

Istnieje również ostatnio bardzo popularne narzędzie diagnostyczne -test FMS (Functional Movement Screen), który pozwala na wychwycenie ograniczeń i asymetrii w ruchach. Składa się on z 7 testów (głęboki przysiad, przeniesienie nogi nad poprzeczką, przysiad w wykroku, ocena ruchomości obręczy barkowej, aktywne uniesienie wyprostowanej nogi w leżeniu tyłem, wyprost kończyn górnych z leżenia przodem, test stabilności rotacyjnej tułowia). Za każde prawidłowe wykonanie poszczególnych ćwiczeń badany może otrzymać 3 pkt, za wykonanie z kompensacją - 2 pkt i niemożność wykonania - 1 pkt.

reh_sport_3.jpg

Osoby uprawiające sport, zarówno wyczynowo jak i rekreacyjnie, powinny mieć świadomość z jakim ryzykiem się to wiąże. W świecie sportu zawodowego podstawowym zadaniem fizjoterapeutów oraz całego sztabu trenerskiego jest profilaktyka urazów. Regularne badania mogą pomóc zmniejszyć, bądź wykluczyć ryzyko wystąpienia urazu, dzięki czemu unikniemy dłuższej absencji w treningach oraz na zawodach.

3. Rehabilitacja w sporcie

Skupienie swoich działań na profilaktyce urazów nie da nam 100% pewności, iż do urazu nie dojdzie. Chodzi tutaj o wszelkie urazy bezpośrednie w wyniku kontaktu z przeciwnikiem, takie jak np. zerwanie więzadeł krzyżowych przednich u piłkarzy.

Jeśli dojdzie do urazu, liczy się każda sekunda i szybkość działania. Im szybciej zareagujemy, tym krótszy będzie proces rehabilitacji, a w konsekwencji szybszy powrót do sportu. Zawsze należy kierować się zasadą P.R.I.C.E. W skrócie chodzi o to, aby zabezpieczyć (unieruchomić dane miejsce, staw), zaprzestać aktywności na jakiś czas, zależnie od stopnia urazu, chłodzić okolicę lodem lub kompresem żelowym, zastosować ucisk oraz unieść kończynę ponad poziom tułowia. Tych kilka prostych czynności możemy bez problemu wykonać sami.

reh_sport_4.jpg

W każdej z powyższych sytuacji warto jednak skonsultować się ze specjalistą, (lekarzem, fizjoterapeutą, najlepiej lekarz sportowy), który na podstawie badań typu USG, RTG lub rezonans magnetyczny wraz z odpowiednio przeprowadzonym wywiadem, udzieli nam informacji o stanie naszego zdrowia.

Obecna moda na aktywność sportową sprawiła, że odsetek urazów zwiększył się. Amatorzy wysiłku fizycznego zafascynowani wyczynami sportowców zawodowych, zapominają o tym, iż świat sportu wyczynowego i świat sportu amatorskiego to dwie zupełnie różne rzeczy.

Przy doborze aktywności należy kierować się zdrowym rozsądkiem, nie lekceważyć sygnałów ostrzegawczych wysyłanych przez nasz organizm. Pamiętajmy również, by na pierwszym miejscu stawiać profilaktykę urazów w trakcie podejmowania aktywności ruchowej. Poprzedzanie wysiłku rozgrzewką, rozciąganie po zakończeniu treningu czy regularne wizyty w saunie to tylko niektóre przykłady elementów składających się na profilaktykę urazów w sporcie zarówno wyczynowym jak i amatorskim.

reh_sport_5.jpg

Podejmowanie się ćwiczeń, prac i wysiłków fizycznych przekraczających wydolność i możliwości nieubłaganie starzejących się tkanek ciała, zamiast przywracać nadwątlone siły, często doprowadza do uszkodzeń narządu ruchu. Należy również zaznaczyć, iż regularne wizyty u fizjoterapeuty pozwalają uniknąć wystąpienia urazów, a w konsekwencji, dłuższej absencji w treningach.

Jeśli chcesz umówić wizytę u fizjoterapeuty w Sport-Med Kraków, zadzwoń pod numer 501-224-884 lub kliknij  tutaj.

Często wyszukiwane tematy:


dr Jan Paradowski ©
Umów wizytę Powrót

Dodaj komentarz