Jak dbać o kręgosłup w pracy?

Zapraszamy do Sport-Med Kraków, tel. 501-224-884 email fizjoterapia@sport-med.pl

 

Spis treści:

 

Obecnie większość z nas, ludzi żyjących w środowisku cywilizacyjnym, miała lub ma jakieś dolegliwości bólowe związane z kręgosłupem.

Ból pleców to wyjątkowo częsta dolegliwość. Cierpi na nią około 30 – 40 % populacji, natomiast 80 – 90 % zetknęło się z tym problemem w pewnym okresie swojego życia. Problem ten występuje bez względu na płeć i wiek. Najczęściej dotyka on ludzi w średnim wieku, jednak ostatnimi czasy obserwujemy obniżenie średniej wieku osób, które sygnalizują problemy z kręgosłupem.

1. Główne przyczyny bólu pleców

Na ból pleców narażeni są przede wszystkim pracownicy fizyczni i fizjoterapeuci, a także pracownicy biurowi. Człowiek został stworzony do ruchu, więc długotrwałe utrzymywanie statycznej pozycji jest zabójcze dla układu mięśni i kości.

Wielogodzinne siedzenie za biurkiem doprowadza do osłabienia mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłowe ustawienie kręgosłupa. W konsekwencji dochodzi do wytworzenia dysbalansu mięśniowego (skrócenie jeden grupy mięśniowej z jednoczesnym osłabieniem antagonistycznej grupy mięśni) i pojawienia się bólu.

kregoslup1.jpg

Utrzymywanie statycznej pozycji ma również bardzo negatywny wpływ na krążek międzykręgowy, który stanowi swoisty amortyzator dla kręgów. Podczas długotrwałego siedzenia dochodzi do odwodnienia krążka międzykręgowego, co w konsekwencji prowadzi do jego degeneracji, a w dalszym etapie przyczynia się do wystąpienia szeroko pojętych zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa.

Jak zatem radzić sobie, kiedy jesteśmy zmuszeni do wielogodzinnej pracy za biurkiem? Istnieje klika sposobów, które znacznie poprawią nasz komfort pracy.

2. Ergonomia pracy - profilaktyka schorzeń kręgosłupa

Jest to bardzo szerokie zagadnienie, jednak stosując kilka podstawowych zasad, możemy znacząco zwiększyć nasz komfort w pracy, czyli pozbyć się dolegliwości bólowych ze strony kręgosłupa.

Po pierwsze - powinniśmy nauczyć się i utrwalać prawidłowe wzorce wykonywania podstawowych ruchów. W tym przypadku będziemy dążyć do utrzymania prawidłowej pozycji siedzącej. Pamiętajmy, aby ustawić płaszczyznę pracy na wysokości wzroku. Oparcie krzesła powinno być wychylone w tył o 100-135 stopni i równomiernie podpierać kręgosłup (optymalne podparcie wszystkich części kręgosłupa, tak, by nie powstawała wolna przestrzeń, a oparcie obejmowało co najmniej odcinek lędźwiowy i piersiowy).

Dobrym rozwiązaniem jest również zapewnienie podparcia dla ud i stóp, co zapobiega zsuwaniu się z krzesła, utrzymuje optymalne napięcie mięśni nóg i przenosi część ciężaru z wyższych partii ciała, odciążając tym samym kręgosłup. Jeśli krzesło jest bez oparcia, powinno się siedzieć bardziej na krawędzi siedziska.

kregoslup2.jpg

Najczęstsze błędy popełniane podczas siedzenia to:

  • siadanie na brzegu krzesła daleko od oparcia
  • nadmierne pochylanie się nad płaszczyzną pracy spowodowane zbyt niskim ustawieniem biurka lub słabym oświetleniem
  • zakładanie nogi na nogę (tamuje to odpływ krwi żylnej, oraz powoduje asymetrię napięć w układzie mięśniowym)

Musimy nauczyć się praktycznie stosować prawidłowe ruchy podczas codziennych czynności życiowych i zawodowych. Należy pamiętać, że utrzymywanie prawidłowej pozycji siedzącej oraz trening mięśni stabilizujących kręgosłup powinno się wykonywać przez 24 godziny na dobę, a nie tylko w trakcie siedzenia przy biurku w pracy.

Z naszego otoczenia należy usunąć przedmioty i sprzęty wymuszające ruchy lub pozycje przeciążające i zamienić je w miarę możliwości na przedmioty i sprzęty oszczędzające kręgosłup.

Jeśli jednak odczuwamy już objawy choroby przeciążeniowej kręgosłupa, dostosujmy rodzaj i charakter pracy, czynności codziennych oraz sprzętów do rodzaju występujących zaburzeń.

Kolejnym bardzo dobrym sposobem jest znalezienie takiego siedzenia, które będzie na nas wymuszało tzw. aktywne siedzenie. Polega to na tym, że używając siedziska z niestabilnym podparciem, cały czas jesteśmy zmuszeni do kontrolowania naszej postawy poprzez pracę mięśni. Tego typu oparcia niejako wymuszają na nas prawidłową pozycję.

kregoslup3.jpg

W tym przypadku bardzo dobrze sprawdzi się np. piłka gimnastyczna, odpowiednio dobrany ergonomiczny fotel ze sprężyną czy też zastosowanie krążka sensomotorycznego do każdego rodzaju fotela.

Poniższe zdjęcia przedstawiają przykłady tego typu urządzeń.

kregoslup4.jpg

kregoslup5.jpg

Należy jednak pamiętać, iż nawet jeśli będziemy przyjmować prawidłową pozycję siedzącą, to po okresie 45-60 minut powinniśmy robić przerwy. W trakcie tych przerw zaleca się chodzenie, ćwiczenia rozciągające, ruchy rotacyjne. Poniżej pokazano kilka przykładów ćwiczeń, które powinniśmy wykonywać w przerwach od siedzenia za biurkiem.

kregoslup6.jpg

3. Co zrobić w przypadku bólu - leczenie dolegliwości

Leczenie bólów pleców powinniśmy rozpocząć od wizyty u specjalisty, czy to lekarza ortopedy czy fizjoterapeuty.

W naszej klinice na wstępie przeprowadzamy szereg badań, na podstawie których zostanie określona konkretna diagnoza, warunkująca przebieg dalszego leczenia.

Rzetelne badanie obejmuje kilka elementów takich jak: badanie siły mięśniowej, badanie zakresu ruchomości, sprawdzenie odruchów fizjologicznych i patologicznych, ocena chodu oraz krzywizn kręgosłupa i in. Z tego też względu, każdą dolegliwość związaną z kręgosłupem, należy skonsultować ze specjalistą.

kregoslup7.jpg

Cały proces leczenia w niektórych przypadkach może trwać nawet przez wiele miesięcy, czasem wiele lat. Jest to zrozumiałe, jeśli uświadomimy sobie, że zazwyczaj na powstanie choroby pacjent „pracuje" długoletnim, niewłaściwym trybem życia.

Dodatkowo, bardzo często popełniany jest zasadniczy błąd tzn. zaprzestanie terapii na etapie ustąpienia dolegliwości bólowych na zasadzie: nie ma bólu - nie ma choroby. Eliminacja objawów niekoniecznie oznacza pozbycie się ich przyczyny!

W naszej codziennej praktyce klinicznej, leczenie i profilaktyka to dwa nierozłączne działania. Leczenie nie może istnieć bez profilaktyki, jednak profilaktyka powinna funkcjonować samodzielnie. Zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć!

Jeśli chcesz umówić wizytę u fizjoterapeuty w Sport-Med Kraków, zadzwoń pod numer 501-224-884 email fizjoterapia@sport-med.pl


dr Jan Paradowski ©
Umów wizytę Powrót

Dodaj komentarz